pratat med rektorn...

försökte somna efter jag skrev inlägget i natt... men de var meningslöst..vände och vred mig av ren ilska i sängen.. gjorde ett tappert försök att tänka på annat men det gick inte.
Jag somnade aldrig !


i morse gick jag och micke och väntade utanför rektorns rum, Efter en timme dök hon upp. Och vi följde med henne in på rummet.
Där tog jag upp allt jag tyckte var fel och hon kunde inte göra annat än be om ursäkt och sa att de skulle ha ett möte med personalen på fritids under dagen. Hon berättade att någon hade ringt och bett att Jennifer skulle gått ut på parkeringen och väntat på en Taxi !!! Och det var nästan värre än att hon hade väntat på en s.k morfar. Hade hon gjort de hade det åtminstone funnits en risk att hon inte känt igen honom och inte hoppat in i bilen,.
Men säger personalen att hon ska gå ut och vänta på en taxi som ska ta henne till morfarn så hade hon jue hoppat in när bilen hade stannat och frågat om det var hon som var Jennifer. Och vart hade hon tagit vägen då? Hon hade jue blivit avsläpt någonstanns utanför några hus, eller rent av inne i stan och inte vetat vart hon var. Hon kan jue inte mitt telefon nr, Hon hade bara satt sig ner och gråtit då hon skulle vara för blyg för att be om hjälp.
Hon hade tydligen suttit i 45 min och tacka gudarna för att vädret var så dåligt så att jag kom dit före tax´n.
Dom beklagar att de blandade ihop barnen och sa att de förstår varför vi var så upprörda.

Men den "roligaste" kommentaren som kom från rektorn var nog när jag berättade att jennifer en gång hade blivit strypt av ett äldre barn i ett av de rummen på fritids där det finns lås på dörrarna innefrån. Då svarade hon
" Du kan ju inte säga att Jennifer blev strypt , Hon DOG jue inte eller hur!?!"
Hur fan kan man säga så ??? Jag såg hur det blixtrade i Mickes ögon och jag sa att vi ville byta skola och att eftersom det är p.g.a de inte kan sköta sitt jobb så får dom leta upp en ledig plats åt henne någon stanns.

Det här med att personalen inte har rast vakt jackor på sig ute sa hon så här om :
Att de som är resurser för ett visst barn har inte jackor på sig för att de barnet ska känna att resursen är bara hans/hennes, Men det jag inte hajjar är jue att om det bara är en resurs ute med ALLA barnen så måste han jue ha ansvar för alla..?! elr vaddå?

Vi var inne en stund och sedan skulle hon höra av sig efter mötet med personalen och framföra vad vi hade sagt. Vi kunde tydligen inte få prata med dom själva.

Jag hämtade min dotter när skolan var slut kl 12.00 efter det gick vi och åkte pulka i en backe några timmar . Det var rätt skönt att få lite rolig tid ensammna tillsammans efter all cirkus som har varit nu runnt det här med skolan,

Efter några timmar ringde rektorn och sa att hon hade gått igenom alla punkterna som jag hade tagit upp, och sedan sa hon ytterliggare igen att hon förstår våran oro äver säkerheten och det hade hon också gjort om hon hade barn där.
Dom ska ta bort låsen på dörrarna som är innefrån så att personalen kan ha en lättare översikt. Dom ska också ändra på hela systemet av folk som hämtar barn, Hon sa att de kommer bli en förändring som kanske blir lite krångligare som t.e.x att om föräldrarna ringer under dagen och vill ändra något vid hämtning för dom en fråga om t.e.x barnets mellan namn elr person nr , så att ingen vill främmande gubbe kan ringa och lätt be om ett barn hur som hellst.
De ska aldrig igen skicka ut ett barn på parkeringen utan folk för hämta inomhus. Hon skulle skriva en rapport och lämna ut på fredag till alla föräldrar om de förändringar som kommer att ske, Sedan startar detta på Måndag !
Hon bad mig att vi skulle göra ett försök och ha kvar Jennifer i skolan och att vi kommer ha ett möte strax innan jul lovet för att se hur vi tycker att det går eller om vi fortfarande vill byta.

Jennifer kommer inte få gå på fritids förens tidigast Måndag när de här ändringarna har skett. Och då kommer jag bara ha henne där två timmar för att testa, Ser jag barn inom låsta dörrar..ute utan jackor elr om dom svarar en gång till när jag kommer för att hämta henne att dom inte vet vart hon är så tar det riktigt hus i helvette.

Jag frågade om varför personalen inte hade någon koll på hur många barn som är ute / inne på fritids tiden så att de kan räkna då och då för att se så att ingen fattas, Eller att en viss fritids personal har hand om ett visst antal barn och bara ägnar sig åt dom, Men hon svarade att barnen går ut och in som dom vill därför går det inte att hålla någon sådan koll, Däremot så har de upprop på morgonen i klass rummet för att se vilka som är där och vilka som är sjuka. Men OM något barn försvinner ute på fritids tid så antar jag då att det inte skulle märkas förens föräldrar kommer och ska hämta barnet...vilket kan vara 5 timmar efter försvinnandet... det är MER än oroväckande..

Jag tog kontakt med pressen i morse och de ska höra av sig. Visst skolan kan inte göra så mycket mer än att ändra rutinerna och be om ursäkt. Men jag känner ändå att detta är ett ämne som behöver uppdagas med mera allvar. Man hör överallt hur personal sliter ut sig med för små personal grupper och för många barn, Men hur många tänker på barnen ??? Dom finns där i tok stressiga miljöer där personalen inte har kontroll över situationen.

Jag vet inte längre vad jag ska tro...

Är själv utbildad barnskötare och de fritids jag har vart på har haft mer koll än såhär även om jag tyckt att dom även där har bristit på en del punkter. Men då kan de vara "små saker " det här kunde ha gått riktigt illa.. Jag törs nästan inte tänka på min dotter ..avdumpad från en taxi sitta och vara rädd någon stanns...

Jag har helt tappat förtroendet för förskolan... barnen är inte redo för att gå på fritids vid 6 års ålder.. dom är fortfarande så inpuls styrda, Det finns jue inga staket runnt skol gården och personalen står i klungor på ställen långt i från vissa barn.

När jag hämtade Jennifer hörde jag hur hennes fröken frågade varför hon inte hade mössa på sig ute på rasten.
Jennifer svarade "jag vet inte" Då sa hon " VAD ÄR DET DU INTE FATTAR"
Bara en sånn sak??!! Dom är inte mogna ännu för att fatta att är det kallt ute sätter man på sig mössan och stänger jackan m.m

Varför kan inte alla barnen klä på sig utanför klassrummet och när alla är klara så öppnar fröken dörren ut och ber barnen stå på led, Och om någon då saknar något elr behöver hjälp med att stänga jackan o.s.v så gör fröken det innan dom går ut. Att hon lixom kollar en i taget.
Finns ingen andledning att skälla efteråt. Jennifer är i sin egna lilla värld och när hon ska ut på rast och ska klä på sig så kommer hon av sig ..pratar med andra .. glömmer o.s.v
Vem kan ens tänka klart i den ljudnivån ????????

Var är förståelsen ...tålamodet och angagermanget någon stanns ?????
Vi lämnar den bästa vi har i deras händer...

Här kommer lite bilder på min dotter och vår hund valp Flame när vi var ute och åkte Pulka.

 Min lilla Tjej.
Våran GLADA hund Just me myself and i.


Kommentarer
Postat av: Tina

Det är samma sak i Ekedal... Noll koll... =(

2009-02-08 @ 14:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0