Förbereder mig för krig !

HUUUUA vad kallt det är, 3 + när jag gick upp i morse, på med vinterjackan mössa och vantar, Sover med 3 täcken !!! Pyamas och strumpor ! Hyr aldrig lägenghet via VB säger jag bara, Man fryser ihjääääl !! 

Nu har Jennifer börjat med kortison salvan, å gud vad hon grinade, Den sved som attans ! Hon säger att hon vägrar smörjas in igen, Tyvärr verkar det inte hjälpa när jag försöker förklara varför "dunder salvan" är såååå bra ! Hon vill inte lyssna på det örat. Hon kommer att få smörjas in med den varje kväll, Vare sig hon vill eller inte, Iallafall tills symptomen är borta.

I går kväll kändes det som kaos. Jennifer hade glömt sina läxor i skolan i Fredags och dom skulle lämnas in klara idag (onsdag), I måndags var det jue studie dag , så hon kunde inte få hem dom förens i går (tisdag) hon fick bara i går kväll på sig att göra dom! Det var Matte , Svenska , Läsa högt och Fiol läxa. Stackarn var totalt slut när kl var 19.30 och vi gav upp när ögonen gick i kors. Hon hann iallafall klart med allt, Även om hon kanske inte var 100 % säker på fiolen.

Nu går det löss i skolan och gissa om jag är nojjig. Vi fick det för två år sedan och det var fasen FRUKTANSVÄRT, Jag kommer aldrig glömma hur det kröp runnt i Jennifers & mitt huvud medan Micke slapp undan ! Men slapp och slapp gjorde han inte ändå... det var han som fick avlusa mig grinandes i badkaret. Ush vilken panik.
Jag har tjatat in i Jennifers huvud att hon ABSOLUT inte under några som hellst omständigheter får låna någons hårborste, mössa , hårsnodd, diadem, Och att hon ABSOLUT inte under några som hellst omständigheter får låna ut sin hårborste , mössa, hårsnodd, diadem. Har lite snällt påpekat också att man kanske inte måste kramas med allt och alla för löss kan faktiskt hoppa...
ett tappert försök.. men jag vet att vi kommer drabbas av dom jäklarna ändå. Måste till apoteket och förbereda mig. Tänk att upptäcka att man har löss kl 21 en kväll och apoteket är stängt och man inte har någonting hema.. tänk vilken ångest man skulle ha då hela natten , hua... och apoteket som inte ens öppnar förens kl 10 här på ön.
Nä...jag ska förbereda mig.. förbereda mig på krig... jag mot dom. Och jag ska precis som förra gången SEGRA !


Kommentarer
Postat av: Janine

ÅÅÅ stackarn! Jag vet att det svider med de flesta starkare kortinsonsalvorna men ofta känns det lite bättre om man rör ovanpå eksemet när det är precis insmort en liten stund. Och det är bara när man har sår som det svider så om hon inte kliar, blir inga sår och då svider det inte... Försök förklara det för henne. Vad det gäller förebyggande så heter det MJUKGÖRANDE!!! Den bästa riktigt, riktigt feta salvan tycker jag är Locobase repair - receptfritt på apoteket - och den svider inte! Ha en liten tub i hennes jackficka så hon kan smörja när hon behöver... Jag har alltid med mig en! Annars - på pumpflaska - gillar jag miniderm som är som en lotion, perfekt efter bad och liknande. Smörj henne efter varje bad el dusch. Ju mjukar du håller det ju mindre problem kommer J få.

Se över ert tvättmedel! Det var genom att mamma bytte vårt tvättmedel som mina eksem började... De bästa för mig är Via (hellst sensitiv) eller ariel.

För mig är de utlösande faktorerna för eksemen stress (ialla former), sjukdom (typ förkylning), pälsdjur(men inte sagt att J reagerar på det!!! Och jag hade ändå djur när jag växte upp!), parfymer (i tex. tvättmedel el salvor) och uttorkning av huden med tex vatten.

Hoppas du fått lite ideer!

Skrik till om du vill veta mer!!!



Massa kramar till er båda!

2009-10-01 @ 11:13:16
URL: http://bellansmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0