Sös

Godagens

Idag begav jag mig till Södersjuhuset, (diabetesmottgningen) kl 08.00 på morgonen ush vad trött jag var, Kunde knappt sova alls natten innan så man var lik blek och som en zombie gick jag på bussen.
Väl hos läkaren fick dom ta om första provet ca 4 gånger p.g.a deras aparat var pajj :( aj!
Hba1c visade 8,6 % vilket inte alls var speciellt bra ! En klar förhöjjning sedan sist  :(

För att förklara lite vad ett Hba1c är så citerar jag : " HbA1c kallas glykerat, eller försockrat, hemoglobin. Det bildas när sockret i blodomloppet binds till hemoglobinet. Ju mer socker som finns i blodet, desto mer hemoglobin ombildas till HbA1c som alltså ökar i koncentration. I och med att hemoglobinet har ombildats till HbA1c så förblir det så. På det sättet fungerar HbA1c som mätvärde på hur blodsockret legat under en längre period."

Generella rekommendationer vid diabetes brukar vara att man bör sträva efter ett HbA1c-värde på högst 6 procent för att uppnå god kontroll !
Ett högt värde tyder på att den genomsnittliga blodsockernivån har varit hög under två till åtta veckor före provtagningen. Det har visat sig att högre nivåer av HbA1c innebär att man löper en ökad risk för följdsjukdomar av diabetes som skador på främst blodkärl, njurar och ögon. Därför bör man sträva efter ett så normalt HbA1c-värde som möjligt.

Så nu måste jag ta mina blodsocker värden ett visst antal gånger om dagen , ändra doserna och maila in värderna till läkaren i ca en vecka för utvärdering om vad som kan  vara fel. De har också skickat remiss till ögonbottenfotografering för att se att ögonen inte tagit skada av de höga värderna. Sen måste jag e.v börja med nått slags sluta röka piller, För det är rent ut sakt livsfarligt att röka med dom här värderna.. fortsätter jag kan de gå rikgit utför..
Jag ger pillrerna ett försök ( när jag får dom) och hoppas verkligen att det går. De kommer bli kämpigt då Micke röker...

Vet bara inte var jag ska få min styrka ifrån...




Det positiva var iallafall att läkaren också tog sköldkörtel prover (struma) vilket fortfarande visade normalt !!!

Idag knäppte Micke lite bilder på Flame när de var i skogen..


Pooose :)


Min kompis



Nej nu är det dags för te, har fått en liten nojja på vanilj te... så gott !
Sen blir det sängen  


Jooo juste... i morgon ska min dotter gästa bloggen ! På senare tid har hon blivigt väldigt intresserad av vad som händer i bloggen så hon bad om att få göra ett eget inlägg i morgon ! :) Kanske inte så långt.. men det ska bli intressant vad en 6 åring vill blogga om... Glöm inte att ge lill tjejen lite kommentarer då skulle hon bli så glad !!

Puss och kram *

Kommentarer
Postat av: Monica Hansen

Provat kokoste?



Jättefina mysbilder!

2009-01-22 @ 12:26:29
URL: http://gingerbeerblog.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0