Syraförgiftning...

I tre dagar nu har jag haft början på en syraförgiftning. Mätte ketonerna i urinet som var SKY höga. Har varit så trött att jag nästan fallit in i koma och har mått illa som skjutton..
Har knappt sett har knappt hört.. och har knappt uppfattat saker och ting.. men nu för tiden är man rätt van vid att hålla masken och bara spela med. De hjälper inte att klaga.. Folket tror väl snart att jag är hypokondriker,
Jag vägrade åka in på sjukan om jag inte började kräkas. Har inte tid.. och har inte lust ( Har redan legat där alldeles för mycket under mina 26 år) För jag vet att när jag väl börjar kräkas vid en sådan här förgiftning är koma´n nära. Och då skulle jag åkt in med il fart.. Men jag lyckades låta bli och ketonerna har nu sjunkigt, från Large 160, till Trace 5. Faran är alltså inte helt över ännu, Men jag är bombsäker på att detta lägger sig. Jag har aldrig lyckats bota mig själv från en syraförgiftning förut och är rätt stolt över mig själv. Vänder det och ketonerna höjjs igen kommer jag självklart åka in. Men just nu ser det ljust ut ! och jag mår mycket bättre !

ketonerna mäter man genom en urin sticka sedan läser man av färgen såhär...






För er som inte vet vad Syraförgiftning är eller innebär så kommer lite info :

Syraförgiftning (koma)

Syraförgiftning (ketoacidos) utvecklas mycket långsammare än en insulinchock och är betydligt ovanligare. Situationen är det motsatta: vid insulinchock är blodsockret för lågt, vid syraförgiftning är blodsockret mycket högt.

Om en typ 1-daiebtiker är utan insulin i mer än ett dygn fortsätter blodsockret att stiga och det läcker ut socker och ketoner (syror) i urinen. Insulinbristen resulterar först i syraförgiftning och till sist är medvetslöshet, koma, ett faktum. Typiska symtom är syraförgiftning är trötthet, illamående, buksmärta, rödaktig hud, acetonlukt vid utandning, djup och kippande andning, i extrema fall sömnighet och medvetanderubbningar och till sist medvetslöshet, koma, som är ett livshotande tillstånd och alltid kräver akut sjukhusvård. Redan en misstanke om syraförgiftning är orsak nog att ta kontakt med sjukhus eller hälsovårdscentral. Då detta ofta tyvärr har en dödlig utgång.



Idag har jag skickat iväg en ansökan till en utbildning.. 



HUNDDAGISUTBILDNING - 2 v intensivkurs


HUNDDAGISUTBILDNING Halva kostnaden, halva tiden.


NÄSTA UTBILDNINGSSTART  15/3 !

Länsstyrelsen kräver idag särskild utbildning för dig som vill starta hundverksamhet.

Denna hunddagisutbildning är praktiskt inriktad. Med teoretiska avsnitt förbereder du dig inför varje dags praktik och omvandlar effektivt kunskaper till färdigheter och ett sunt ledarskap.

Du lär dig hantera en hundflock, läsa individer, rangordning och förutse beteenden. Önskade som oönskade.

Etologi, läran om djurs beteende, är i centrum för utbildningen.

Utbildningen sker i Aurora Hundtjänst mobila hundfritids och inkluderar studiebesök hos traditionellt hunddagis och ett i hemmiljö.

Utbildningen ger:

40 timmar instruktörsledd praktik varav 16 timmar flockhantering
6 timmar instruktörsledd teori
30 timmar eget arbete
Daglig teoriläxa inför varje dags övningar

Innehåll:

Praktik
Inskolning
Raskunskap
Djurtransport
Hundsjukvård
Första hjälpen
Smittspridning
Stress hos hund
Avtal & Tillstånd
Praktisk flockhantering
Pedagogik & Säkerhet
Djurskyddslagstiftningen
Hundens beteendebehov och etologi
Problemhundar och problemhundsägare

Anmälan sker via mail tillsammans med personligt brev. Löpande kursstarter ojämna veckor.

Max 2 deltagare per utbildningsomgång.


Eftersom det är Max 2 deltagare per utbildningsomgång så har jag tyvärr inga större chanser att komma med. Men det skadade jue inte att testa. Så brevet är iväg skickas. Nu håller vi tummarna att jag åtminstone får ett svar :)



Det var allt för nu..

PUSS!

Kommentarer
Postat av: Bettan

Men Lina...

Jag vill INTE skriva "R.I.P Lina" inom en snar framtid så jag hoppas för din och allas del att du blir bättre/mår bättre och får stabilare värden.

Känner mig en aning nervös å dina vägnar nu..

Skulle ju vara kul om du kom med på hundkursen, jag håller mina tummar stenhårt!!

Massa bamsekramar frn Mig!!!

/Bettan

2010-02-18 @ 21:34:59
Postat av: Anonym

Bra idé hoppas du kommer in, jag håller tummarna.Du kunde sagt i anmälan att du i princip är en hund.

puss puss mamma

2010-02-19 @ 17:45:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0