Jag skämms !

Men det är igentligen inte mitt fel att jag inte skrivit på länge, Våran "nya" dator ( för mig är en dator fortfarande ny när den är ett år men jag lever väl kvar på 1900 talet eller något) krachade ! Hela moderkortet hade brunnit och det skulle kosta ca 5000 att reparera, Köpte den för 7500 kr för ett år sedan så jag kände inte riktigt att de var värt det ! Alla bilderna kunde iallafall sparas ner på en disk, Så allt gick inte förlorat även om det var mycket.  I samma veva började det spraka om elementen på övervåningen och gnistor slog åt alla håll och kanter, Mitt i natten fick Micke och jag sitta med en skruvmejsel och pannlampa för att montera bort alla element från väggarna , sedan blev det värmepump för hela slanten.

Behöver jag tillägga att en olycka sälla kommer ensam när sedan diskmaskinen brakade sönder , Inte nog med det.. när reperations killen kom ut och hade lyckats ordna felet så sa han att det inte skulle gå på garanti´n.. för att det inte fanns någon garanti, FÖR att diskmaskinen var över 5 år gammal, (det kunde han se på nr på diskmaskinens ovansida) Jag satte i halsen och höll på att svimma.. Den här diskmaskinen köpte min mamma ( tillsammans med en tvättmaskin ) från coop på värmdö till mig i födelsedags present för snart 2 år sedan, ( garantin gäller i två år ) den kostade precis som datorn 7500 kr och måste alltså då varit 3 år vid köpet !!!!!!????????? Kan ni förstå... vad en 3 årig diskmaskin hade kostat på blocket !? 500 kanske...?! Vi hade blivit grund lurade ! Vi tog fakturan med oss som vi fick av reperations snubben och alla papper på när vi hade köpt diskmaskinen..kvitton o.s.v tillsammans med papper där den felaktiga åldern på diskmaskinen stod samt nu de nya papprerna som bevisade den gamla diskmaskinens rätta ålder och åkte till coop. (eftersom dom vägrade svara i telefonen) Väl på coop fick vi vänta på att få hjälp i över 45 min ! efter det fick vi vänta ytterligare 60 min på att dom skulle söka chefen, Efter många om och men, Kom en chef, Inte den riktiga utan någon som var insatt för stunden, Han tittade på alla papprerna kliade sig på hakan och höll med om att ett stort fel hade begåtts.. Den nya diskmaskinen som vi hade köpt måste ha bytts ut till en annan äldre , Man kan jue undra vart den nya maskinen har tagit vägen... han sa iallafall att vi borde få mellanskillnaden tillbaka, Och att de skulle betala fakturan, De kopierade alla papper och sa att de skulle betala fakturan på en gång, Och ringa tillbaka dagen efter för att diskutera en ersättning, Behöver jag säga att de aldrig ringde tillbaka ??? en månad senare kom en påminnelse på fakturan och "chefen" på coop har inte gått att nå, Hur kan sådana här stora företag lura folk på det här viset ?? Vi har nu själva betalat fakturan som var på ca 1500 kr, men de här måste vara den sämsta affären som någonsin gjorts.. 7500 kr för en 3 årig diskmaskin utan garanti + 1500 kr för reperation av maskinen som nu var 5 år gammal, Hade vi vetat de hade vi jue aldrig ens reparerat den... Fy för Coop !

En annan mycket lustig affär utan service är Rusta ! Micke köpte sin 4-de ( Förså 4-de!!!) motorsåg av tydligen ett kännt och bra märke som inte fungerade när han kom hem, Han vände tillbaka med motorsågen och kvittot i höggsta hugg och bad om att få en ny, Men det gick inte, Dom uppmanade honom att han var tvungen att ta motorsågen och åka med den till sundbyberg för att de skulle genomsöka vad som kunde vara felet, Först efter det kunde han få en ny eller pengarna tillbaka, Micke försökte förklara att han hade köpt den bara några min innan , att den inte var andvänd och att vi omöjligt kunnat åstakomma felet, Men det spelade ingen roll, De var Mickes uppgift att åka ända till sundbyberg där dom hade sin inlämmnings central av verktyg.
Micke vägrade.. åkte hem med motorsågen och kvittot och ringde konsumentverket.. Efter allt strul med coop så orkar man lixom inte längre, Dom berättade iallafall att Rusta inte hade något sådant i sundbyberg utan att där man felsöker verktyg / maskiner ligger vägg i vägg med rusta ! Tänk om Micke nu hade suttit och åkt så långt.. till något som inte ens fanns ?! Dom i telefonen uppmanade honom att åka tillbaka till rusta och kräva en ny motorsåg eller pengarna tillbaka, Att felsöka trasiga maskiner är inte kundens problem. Efter mycket diskutioner  fick Micke pengarna tillbaka av den sura tanten. Och jag kan lova att vi ALDRIG handlar varken på Rusta eller Coop på värmdö igen. 

Så här har vi några av våra penga problem just nu... och därför lånar jag en dator av pappa för att jag helt enkelt inte har råd att skaffa en egen. Oväntade utgifter är det värsta som finns.

På den här tiden sedan jag hörde av mig sist, Har vi firat min mamma som fyllde 60 år, Vi åkte findlandsbåt (birka paradise) Åt god mat och dansade :) Det var kul att träffa syrrorna och släktingar som man inte träffar så ofta samt mammas roliga kompisar :)
Lite nervös var jag under resans gång då jag aldrig tidigare har vart ifrån hundarna så länge 24 timmar !!!! ( om det inte vart för att jag legat på sjukhus eller så)
juste sjukhus ja... förra tisdagen fick jag åka in med ambulans p.g.a högt socker med ketoner, Blev riktigt sjuk och kräktes som en galning, Ambulans personalen här i gustavsberg är tyvärr helt ïnkompitenta, Och jag undrar varför bara jag och micke alltid råka ut för sådant här... Dom vägrade helt enkelt att ta med mig in, De frågade dumma frågor som " hur kan du veta att du har diabetes?" Hur kan du veta att sockret är högt ?? Hur kan du veta att du har ketoner ??" När jag berättade att man mäter värderna själv hema blev dom förvånade och hade aldrig hört talas om det förut ...inte heller ketoner för den delen, Och bara en sådan sak att de rekomenderade Micke när han ringde 112 att ge mig socker, ( fast problemet var att jag låg högt och inte lågt) det bevisar hur lite dom vet... det är läskigt.. Dom tror att man bara kan bli dålig av lågt socker.. och de tror att man bara kan ha diabetes om man är överviktig...
Efter MINST 40 min tjaffs här hema skjussar ambulansen in mig, Jag kräktes av ketonerna på vägen in och hon som satt med mig i ambulansen envisades med att tro att jag var ÅKSJUK ! det är sinnesjukt.
När jag kom in var jag så dålig att jag nästan inte var vid medvetandet, Men någon väntan behövde jag inte vara med om, När jag kom in blev det intensiven direkt och sedan upp på diabetesmottagningen , och efter 3 dagar med dropp som renade blodet från gifter och några B-vitamin sprutor för levern var jag bra igen. 
Hade jag fått komma in med ambulalansen direkt hade ketonförgiftningen gått att stoppa i tid, Och jag hade inte hunnit bli så sjuk. Min läkare har mailat personalen och uppmanat dom att hoppa på en och en annan utbildning när det gäller diabetes vård som faktiskt är en av våra vanligaste sjukdommar.

Molly har fått somna in i morfars hem 13 år gammal, Vi kände att det var dags ! och att hon inte skulle må bra i vinter med sina leder som inte kunde bli annat än sämmre. Hon gav oss massor med fina år tillsammans. Och friskare hund har jag aldrig och kommer jag nog aldrig mer att stöta på, Morfar är just nu i spanien en månad och vilar upp sig, Där slipper han känna tomheten också. Vi tänker på henne varje dag och nu vet vi att hon slipper ha ont. Farmor tar nog hand om lilla Molly där uppe !

Nu blev det mycket att skriva.. och massor för er att läsa, Så är det när man missar att blogga på länge och lixom måste skriva i kapp sig, Mycket har hänt som sagt och inte ens hälften får igentligen plats här, Vissa saker är dessutom alldeles för privat, Men det här var vad jag hade att bjuda på idag.. skitsnack med andra ord ;)

PUss


Kommentarer
Postat av: Din vän Mikaela J

Jag lider verkligen med er gummman!

oc jag blir sjukt besviken (Ännu en gång) på vården, de är en skamm.. att odm ens får jobba inom vården är som ettskämt.. ett dåligtskämt då!

Du borde ringa patientsäkerhetsnämnden!

http://www.socialstyrelsen.se/patientsakerhet

Att domkan va så inkompetenta inom ambulansvården.

Det är ett avminamål när jag väl kan jobba att ändrasånahär saker. De är livfarliga felsom gör!

Jag tänker iaf på dig ofta och jag skickar över många styrkekramar till dig och fanmiljen!

STOR KRAM

2010-10-20 @ 13:13:37
Postat av: Lotta

vilken jäkla otur ni haft, hoppas att allt löser sej till slut och att du får vara frisk trots din diabetes. Ha det så bra och sköt om er och djuren. Kram Lotta

2010-10-20 @ 17:44:19
URL: http://antasstickningochhundar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0